4 redenen waarom IT as a Service (ITaaS) voordelig is voor uw onderneming
Gepost op 10 november 2020
Vooraleer er sprake was van ‘de Cloud’ was er voor organisaties slechts 1 manier om te betalen voor hun ICT-infrastructuur: door middel van een voorafbetaling/kapitaaluitgave (CapEx). Dit betekende dat ICT-managers/zaakvoerders vooraf alles veel grondiger dienden te analyseren en provisies moesten aanleggen op basis van de geanticipeerde groei van de onderneming (dit niet alleen met betrekking tot servers maar ook opslag, back-up, switching, computers, firewalls, beveiliging, licenties, etc.)
Heel kort door de bocht betekende dergelijke strategie duizenden euro’s vooraleer de apparatuur in gebruik genomen werd. Hierbij hoopten bedrijven dan ook enkele jaren zoet te zijn, dit tot de volgende vernieuwingscyclus.
The shift to ITaaS
Echter, de manier waarop bedrijven ICT-en softwarediensten aanschaffen is de laatste jaren sterk gewijzigd. ICT-uitgaven worden verschoven van een kapitaaluitgave (CapEx) naar een operationele uitgave (OpEx). Een voorafgaande ‘grote investering’ wordt van de baan geschoven en vervangen door een voorspelbare maandelijkse vergoeding.
Met IT as a Service (ITaaS) koop je als bedrijf dus geen ICT-producten en diensten meer maar betaal je een periodiek bedrag voor het gebruiksrecht erop, het zogenaamde subscription-model.
Een goed voorbeeld is Office 365 van Microsoft. In plaats van de (dure) software te kopen, betaal je jaarlijks een kleine fee voor toegang tot de Office-producten. Software is maar het topje van de ijsberg. Het ‘as-a-Service’-model is veel breder toepasbaar: van servercapaciteit, dataopslag en back-upsystemen tot coaching, support en helpdesk.
4 redenen waarom ITaaS
1. Ontzorgen
IT is voor ondernemingen vaak meer een last dan een lust. Maar doordat je geen eigenaar bent van de IT-dienst, moet je er ook zelf niet mee aan de slag. Hard- en software installeren en beheren wordt een ding uit het verleden.Ook van de technische ondersteuning hoef je niet meer wakker te liggen. Je IT-infrastructuur is altijd up-to-date en beveiligd.
2. Lagere kosten
Dit is een van de belangrijkste redenen dat bedrijven kiezen voor het ‘as-a-Service’-model: je betaalt geen hoge aanschafprijs. In de plaats daarvan betaal je maandelijks of jaarlijks een abonnementskost. Dat kan een vast bedrag per gebruiker zijn of naar verbruik berekend worden.
Heb je een bepaald product niet meer nodig? Zet vlot je subscriptie stop. Gedaan met sunk costs.
3. Flexibiliteit
Gaat het goed en groeit je onderneming? Dan kun je snel en zonder zware investeringen meer IT-capaciteit inschakelen. Denk maar aan een hogere server- en opslagcapaciteit. Of je werft nieuwe medewerkers aan waardoor je meer softwarelicenties nodig hebt. Dat geldt ook andersom. Als het minder goed gaat, bouw je vlot af zonder dat je met duurbetaalde en overbodige hard- en software zit. Flexibiliteit is verankerd in het ‘as-a-Service’-model. Op- of afschalen is een fluitje van een cent.
4. Kwaliteit
Je profiteert van de expertise en ervaring van je leverancier. Daardoor ligt de kwaliteit een stuk hoger dan wanneer je er zelf mee aan de slag gaat.
Conclusie
ICT as a service betekent een volledige ontzorging van je onderneming. Je evolueert mee met de laatste nieuwe technologieën en evoluties, je kosten zijn schaalbaar, onboarding van nieuwe medewerkers gebeurt snel en vlekkeloos én als eindgebruiker krijg je bovendien een fantastische ondersteuning.
Benieuwd hoe ook jouw onderneming voordeel haalt uit IT-as-a-Service? Onze OMNI pakketten maken dit in 1-2-3 duidelijk: www.omni.be.