wenst u een vrijblijvende audit aan te vragen? doe het nu

SPAM - Sending People Annoying Mail

Gepost op 09 september, 2020

Laat ons eerlijk zijn, een zee aan spam in je mailbox is vervelend.  Hoeveel onder ons dienen dagelijks niet tig ongewenste mails te verwijderen? Indien ook jij dagelijks wat spam te verwerken krijgt, is de kans groot dat je e-mailadres op een lijst is terechtgekomen die door meerdere spammers gebruikt wordt. Juist daarom krijg je ook steeds meer en meer SPAM. En eens de bal aan het rollen gaat …

Wat is spam?

Spam is het ontvangen van ongewenste berichten. Om te kunnen spreken van spam dient de inhoud van het bericht commercieel, ideëel of charitatief te zijn.

  • Commercieel: het merendeel aan spamberichten probeert je iets te verkopen (product/dienst).
  • Ideëel: berichten die je een bepaald denkbeeld willen voorleggen of waar er aandacht wordt gevraagd voor een ideaal of overtuiging (denk aan vakbonden/politieke partijen).
  • Charitatief: ‘liefdadigheid’. Bijvoorbeeld het vragen naar een bijdrage. 

Via welke kanalen kun je spam ontvangen?

Spamberichten worden steeds elektronisch verzonden en kan je ontvangen via:

  • Mail
  • Mobiele telefoon (sms – WhatsApp)
  • Fax
  • Telefoon
  • Social media (Facebook, Instagram, Twitter, … )
  • etc.

Welke soorten spam zijn er zoal?

Spam via e-mail

Origineel verstaan we onder spam ‘het ontvangen van ongewenste berichten via mail’.

Comment/reactiespam

Reactiespam zijn reclameberichten die vaak worden geplaatst in de vorm van commentaar op websites. Denk aan ‘Great article, check out my website’ met een link bijgevoegd naar de reclamewebsite. Vaak zijn dit nietszeggende berichten.

Phishing

Wanneer we spreken over phishing verwijzen we naar oplichterij (online). Via bedrieglijke e-mails proberen oplichters persoonlijke informatie af te dwingen. Fraudeurs ‘vissen’ met andere woorden naar gevoelige informatie/uw gegevens. Denk hierbij aan: bankrekeningen, creditcardgegevens, wachtwoorden, etc.

Splog

Splog is een samenvoegsel van spam en blog. Een splog bestaat uit spam en is louter bedoeld om reclame te maken voor spamproducten of om nog meer spamreclame uit te lokken.

Hoe herken je een ‘valse/nep’ mail?

Een aantal zaken om aandacht aan te besteden:

  • Foute links
    • Klik niet roekeloos op de link maar beweeg met het muispijltje boven de link. Via deze weg kun je zien naar waar de link leidt.
    • Als de link de correcte domeinnaam van het bedrijf niet bevat, is deze vals. Vaak probeert men deze te laten lijken op de echte domeinnaam. Ze gebruiken bijvoorbeeld mijning.be in plaats van ing.be.
  • Verdacht e-mailadres
  • Verdachte onderwerpen
    • Bankgegevens, boetes, vorderingen, gemiste leveringen, scans, facturen die je niet verwacht of van onbekende partijen, etc.
  • Kwaadaardige bijlagen:
    • Deze bijlagen bevatten vaak malware, zoals bv Ransomware. Besteed aldus extra aandacht indien je volgende in mailbijlage ziet staan:
      • .zip: een zip-bestand wordt gebruikt om de inhoud (vaak een .exe-bestand) te maskeren.
      • .exe: een programmaatje, nagenoeg altijd een foute boel.
      • .js .lnk .wsf .scr .jar: Nooit openen! Ze bevatten scripts die malware downloaden.
      • .doc of .xls: een Word of Excel-document. In se zijn deze bestanden niet gevaarlijk. Echter wanneer er na het openen van het bestand gevraagd wordt om macro’s in te schakelen, doe dit dan zeker niet tenzij je zeker bent van de afzender.
  • Een onpersoonlijke aanhef: 
    • ‘Beste’, ‘Geachte klant’
  • Taalfouten

  • Fout rekeningnummer
    • Controleer steeds of deze overeenstemt met deze op de website/op jouw contract.
  • Gedeelde files 
    • Files die gedeeld worden via bijvoorbeeld OneDrive waar je nog eens extra moet inloggen op een nagemaakte site om het bestand op te halen.

Hoe neem je zelf de touwtjes in handen en maak je met spam korte metten?

Zet je e-mailadres niet zomaar online

“Once it’s on it, you can’t get if off”. Verzenders van spam zoeken namelijk constant het web af op zoek naar e-mailadressen.

Meld je selectief af

Bij nieuwsbrieven of een mailing waarvoor je bent ingeschreven kan je de afmeldlink gebruiken. Echter, let op: bij echte spam vermijd je deze link juist beter. Via deze weg zien spammers namelijk dat het mailadres in gebruik is en sturen ze vaak nog meer mails. In dit geval markeer je deze best als ongewenst.

Blokkeer afbeeldingen

Het blokkeren van het ‘automatisch laden van afbeeldingen’ zorgt ervoor dat spammers niet zien of de mail gelezen wordt. Bijgevolg weten ze niet of het e-mailadres nog in gebruik is.

Verschillende e-mailadressen

Het gebruiken van tijdelijke of verschillende e-mailadressen kan je deels beschermen tegen spam. Gebruik dus bv een ander e-mailadres voor een partij die je niet helemaal kent of vertrouwt.

Spamfilter

Je mailbox vrijwaren van ongewenste mails kan door te kiezen voor een goede spamfilter. Mails kunnen op verschillende niveau’s gefilterd worden, ter hoogte van de mailserver (bv in Office 365) of aan de hand van een antivirusprogramma dat een koppeling met Outlook maakt om deze mails naar een afzonderlijke map te verplaatsen. EFFIX verkiest hiervoor samen te werken met de bekroonde oplossingen van Barracuda die mails zullen filteren ter hoogte van de mailserver. 

Is het toch te laat?

Eén verkeerde klik kan gelukkig meestal geen kwaad. Het is pas wanneer je een bijlage opent, informatie (bv logingegevens) vrijgeeft of downloadt van een nepwebsite dat je je zorgen hoeft te maken.

Heb je bepaalde gegevens toch vrijgegeven, neem dan volgende zaken zeker door:

  • Wanneer het om bankgegevens gaat, contacteer dan direct je bank om hen te waarschuwen.
  • Indien je ergens een wachtwoord hebt ingediend, verander dit wachtwoord meteen naar een nieuw, waterdicht wachtwoord dat bovendien verschillend is van jouw andere wachtwoorden.
  • Bij het indienen van je mobiel nummer, meld je dan meteen af voor deze betaaldiensten.

Doe de phishingtest!

Laat jij je snel vangen wanneer je een phishingmail ontvangt? Kom het hier te weten. 

Ben je er toch niet helemaal gerust in? Aarzel dan zeker niet om even contact op te nemen met ons via information@effix.be of via 056/98 00 11. Wij beantwoorden graag jouw vragen.