wenst u een vrijblijvende it audit aan te vragen? doe het nu

Positivity guideline

Gepost op 25 maart 2021

We leven in een rare periode, een nieuwe ongevraagde realiteit. Veel zaken staan door de huidige crisis op losse schroeven (economie, gezondheid, inkomen, reizen, etc.) en dit gaat vaak gepaard met bepaalde ‘struggles’ of valkuilen. Waar haal ik mijn motivatie nog? Hoe blijf ik positief? Is er licht aan het einde van de tunnel?

Plain and simple, YES.

Is het altijd evident? Nee, uiteraard niet. Elke dag worden we geconfronteerd met ‘nieuwe factoren en challenges’ waardoor sommigen onder ons wel eens in de knoop komen te zitten. Daarom halen wij graag een aantal tips & tricks aan om jullie weg te wijzen doorheen deze crisis maar ook daarbuiten.

Aanvaard je gevoelens

It’s ok not to be ok. Stel je voor dat we ons elk moment van de dag, 24/7 kiplekker en gelukkig zouden voelen. De realiteit beslist hier anders over. Belangrijk is dat je je gevoelens erkent en ze aanvaardt. Iedereen heeft wel eens een mindere dag, een dipje, een raar gevoel vanbinnen. Beter nog, vaak weten we zelf niet van waar deze gevoelens komen.

Weet hierbij dat jij en jouw gevoelens niet één zijn. Het is niet omdat je eens triestig bent, dat je een triestig persoon bent. Je gevoelens zijn geen onderdeel van wie je bent. Probeer daarom na te gaan waarom je je zo voelt en vraag je zelf af wat mogelijk aan de oorzaak ligt.

Fall down seven times, stand up eight

Shutterstock 1426833578

Moeilijke periodes vormen je als persoon, ze maken je sterker, wijzer en dynamischer. Dit neemt uiteraard niet weg dat deze periodes allesbehalve evident zijn om door te komen. Wat kan helpen in dergelijke situaties is om even een stapje opzij te zetten en stil te staan bij welke goede ontwikkelingen uit deze moeilijke periode kunnen voortkomen. Na regen komt nu eenmaal zonneschijn en veelal heeft elk nadeel zijn voordeel.

Dus zet een stapje naar achter en probeer de situatie steeds te relativeren. Problemen zijn er om op te lossen en alles komt uiteindelijk toch steeds weer goed.

Beperk sociale media en te veel nieuwsbronnen

Zijn jullie het ook niet moe? Elke dag opnieuw hetzelfde liedje. Corona cijfers, maatregelen, wat mag nu wel en wat mag niet? Onze tip is om je wat minder te beroepen op sociale media en verschillende nieuwsbronnen. Niemand verwacht dat je op de hoogte bent van elk feitje rondom deze wereldwijde crisis. Herhaaldelijk luisteren naar dergelijke informatie brengt je bovendien in een negatieve spiraal. Laten we eerlijk zijn, niemand wordt gelukkig van het nieuws de laatste tijd. Wees aldus selectief in je nieuwsbronnen. Lees/beluister enkel de zaken waar jij interesse in toont. Maak je wereld iets kleiner voor je eigen gemoedstoestand en focus je op je eigen situatie en welzijn. Het leven gaat ondertussen toch gewoon door.

Shutterstock 1477576958

Smile, it’s free therapy

Zoek elke dag naar redenen om te lachen. Het is geweldig voor je emotionele gezondheid en helpt je bovendien om minder streng te zijn voor jezelf.

Tegenslagen heeft iedereen: zit je met een gigantische deadline, dan krijgt je computer ineens een hartaanval. Heb je een date, zit er ineens een stukje sla tussen je tanden. Wandel je in volle overtuiging op iemand af, struikel je over een losse tegel. AND THAT’S OK. In staat zijn om te lachen met tegenslagen geeft je zoveel meer positiviteit en geluk. Piekeren heeft geen zin, je schamen ook niet. In een oprechte lach zit namelijk aanvaarding. Maak je een fout, kwel jezelf dan niet dagen, weken of maanden met wat je had kunnen of moeten doen.

Bovendien is een gemeende lach simpelweg de gezondste en snelste manier om stress van de baan te schuiven. Alternatieven zoals: een sigaret opsteken, een fles wijn naar achter slaan of dubbele shifts draaien op je werk kan natuurlijk ook. Maar lachen is net dat tikkeltje gezonder. Bovendien maak je zo hormonen aan die je stresslevels in no time gaan tackelen.

Tot slot is lachen gelijk aan controle. Jij beslist dat er mag gelachen worden met een bepaalde situatie. De humor zien in specifieke zaken is een hoge vorm van zelfacceptatie. We zijn al streng genoeg voor onszelf. Laten we stoppen met genadeloos een oordeel te vellen over onszelf en zelfkritiek omdraaien in een lach.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet: de toekomst

Angst en zorgen voor morgen komen minstens één dag te vroeg. Ons advies? Leef, ook in deze rare tijden. De toekomst bestaat helemaal nog niet, echter zien we deze soms wel al voor ons. Je hoeft maar even af te dwalen in je gedachten, je ogen te sluiten en je ziet bepaalde zaken al gebeuren.

Net zoals jouw gevoelens en jezelf niet een zijn, zijn jouw gedachten dit ook niet. Gedachten komen en gaan. Erover piekeren levert je niets op. Het is wat het is en als de situatie die je voorspelde in de toekomst dan toch zou aanbreken, dan is er niets aan te veranderen. Gaan wensen dat de situatie anders was gaat bijgevolg vaak gepaard met frustratie. Ons advies? Acceptatie. Neem de dingen zoals ze zich voordoen.  Bijgevolg zal je je kalmer voelen, dit gepaard met dankbaarheid en appreciatie voor wat er is.

Je dankbaar voelen voor tegenslagen en onzekerheden klinkt uiteraard niet logisch. Dus wat ‘moet’ je nu eigenlijk doen?

Zoek de balans tussen controleren en accepteren. Als je je onzeker voelt over bepaalde zaken in de toekomst kan je zelf controle gaan nemen om de ‘outcome’ hiervan te gaan beheersen. Bijvoorbeeld: ben je bang om ziek te worden? Let dan op je voeding, sport, kleed je goed, zorg voor een gezonde nachtrust, etc.

Echter niet alles staat in de sterren geschreven en de kans dat je op vlak van gezondheid tegenslagen krijgt bestaat nog steeds. Hoever je wil gaan om dit te ‘controleren’ ligt aldus volledig bij jezelf en is slechts te ‘controleren’ tot op zekere hoogte.

Doe je best, meer kun je niet doen. Vanaf het ogenblik dat je voor jezelf uitmaakt om positief te zijn en negatieve, doemscenario’s uit je gedachten te bannen, ben je reeds halfweg.

Adem, beweeg, luister, proef, ruik, lach. Ga gewoon door, stapje voor stapje.

Goed begonnen is half gewonnen

‘There’s no such thing’ als met het verkeerde been uit bed stappen. Je dag positief starten heb je volledig zelf in de hand. Onze tip? Begin je dag niet meteen met iets dat je ‘moet’ doen, maar sta wat vroeger op en neem eerst 5-10-30 minuten voor jezelf. Doe iets wat jou gelukkig maakt of goed doet. Is dit voor jou een toertje gaan lopen of een koffie drinken en de krant lezen? Maakt niet uit. Begin je dag door eerst aandacht te geven aan jezelf vooraleer je je in de rush van de dag begeeft. 

Investeer in positieve relaties

Shutterstock 1033822804

‘Surround yourself with people that lift you higher’. Je omringen met mensen die je een goed gevoel geven en op wie je kan rekenen vormen essentiële schakels in je persoonlijk welzijn. Investeer aldus in positieve relaties. Mensen die je energie geven, je doen lachen, je steunen en je sterker maken.


Je omringen met mensen die negatief in het leven staan, brengt je onrechtstreeks vaak in een negatieve spiraal. Het kan niet de bedoeling zijn dat de aanwezigheid van iemand anders de energie uit je zuigt. Maak daarom tijd voor mensen, vrienden, familie waar je een positieve boost van krijgt. 

Move your body, refresh your mind

Tot slot, heel simpel: beweeg. Buitenlucht en beweging zijn twee essentiële factoren voor een positieve en gezonde mindset. De dag van vandaag werken we meer van thuis en zitten we bovendien vaak uren voor een scherm. Maak daarom regelmatig tijd voor wat beweging, kom buiten, strek je benen even, maak je hoofd leeg.

En vergeet niet: alles komt altijd goed, 'one way or another'. 

Geïnteresseerd in onze nieuwsbrief?