wenst u een vrijblijvende it audit aan te vragen? doe het nu

Wat is VoIP?

Gepost op 24 juni 2021

VoIP staat voor Voice over IP (internet protocol). Je belt met andere woorden via het computer netwerk of in de breedste zin van het woord ‘het internet’. Via jouw IP-verbinding verstuur je aldus een ‘stem’ of ‘mediabericht’.

Wanneer je met VoIP gaat bellen verdwijnt je fysieke telefooncentrale op locatie en bevindt deze zich vanaf heden in de Cloud. Binnen deze virtuele centrale wordt je gehele telefonieoplossing beheerd. Denk hierbij aan contacten, wachtrijen, CRM-pakket koppeling, belgroepen etc.  

Waarom kiezen voor VoIP?

Er zijn vele voordelen van VoIP/ bellen via het internet.

1. Kostenplaatje

Het eerste voordeel dat je overal tegenkomt is dat het goedkoper is, en dit klopt. Bovendien zijn je maandelijkse uitgaven beter te voorspellen. Je betaalt namelijk een vast bedrag per maand per gebruiker voor je telefonieomgeving en de functionaliteiten. Dit komt een stuk goedkoper uit in vergelijking met ‘gewone’ telefonie via een provider, zeker wanneer je kijkt naar gesprekken in het buitenland. 

2. Operator onafhankelijk

Kiezen voor VoIP betekent dat je niet gelimiteerd bent tot één operator. VoIP geeft je net de vrijheid om zelf de beste beltarieven te gaan kiezen, zonder dat hiervoor een volledig nieuwe infrastructuur en telefooncentrale moet worden geïmplementeerd. 

3. Multi-device

Bellen met een klassiek, vast telefoontoestel kan nog steeds maar hoeft niet per se. Met VoIP bel je met het communicatiemiddel van jouw keuze; je vaste telefoon, tablet of laptop én smartphone. Bovendien kan dit ook voor voicemail, e-mail en videobellen.

Shutterstock 227854612

4. Altijd en overal bereikbaar 

Zoals eerder gezegd, ben je overal bereikbaar op je vaste nummer. Via je laptop of je mobiel, je blijft steeds beschikken over alle functionaliteiten die je op je werkplek of kantoor hebt. Denk hierbij aan het doorverbinden van een collega en het zien van wanneer een collega in gesprek is. Bovendien is het voor de tegenpartij niet zichtbaar waar je je nu juist bevindt. Je privacy blijft dus te allen tijde gewaarborgd.  

5. Future proof en gebruiksvriendelijk

Het internet gaat nergens naartoe en telefonieleveranciers zijn zich hiervan bewust. Dit betekent bijgevolg dat de mogelijkheden van VoIP groter en groter zullen worden en dat je de zaken nog sneller en efficiënter zal kunnen gaan organiseren. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling met je CRM-pakket of het eenvoudig instellen van belgroepen en doorschakelingen.

6. Recording

Een belangrijk gesprek? Met VoIP kan je je gespreken nu ook gaan opnemen en vervolgens op een later tijdstip rustig opnieuw beluisteren.

7. Rapportage

Via VoIP genereer je gemakkelijk en efficiënt rapporten die de bereikbaarheid en het belgedrag van gebruikers laten zien.

Geïnteresseerd in onze nieuwsbrief?