Hoe gebruik je ChatGPT in jouw bedrijf?
Gepost op 12 juni 2023
ChatGPT domineert al maanden de digitale actualiteit. De revolutionaire chatbot ontwikkeld door OpenAI kent dan ook ongeziene mogelijkheden. Vragen beantwoorden, conversaties voeren, creatieve content genereren... Maar hoe integreer je ChatGPT in je workflow? Wat zijn de mogelijkheden voor jouw bedrijf? En welke voordelen haal je eruit?
Verbeter je klantenservice met ChatGPT
ChatGPT maakt gebruik van een krachtig taalmodel dat menselijke tekstreacties genereert als antwoord op een gegeven prompt (of opdracht). De chatbot of virtuele assistent op websites is dan ook een van de meest voor de hand liggende toepassingen van ChatGPT.
Toepassingsmogelijkheden?
- Geautomatiseerde klantenservice
- Veelgestelde vragen beantwoorden
- Vrijblijvende gesprekken met gebruikers aangaan
ChatGPT biedt jouw klanten een snelle, nauwkeurige en vriendelijke service, 24/7 en zonder wachttijden. De chatbot kan zich zelfs aanpassen aan de context en de toon van het gesprek. Hij kan zelfs verduidelijkende vragen stellen, zijn fouten toegeven, en ongepaste verzoeken afwijzen.
Bijna zoals een mens van vlees en bloed dus? Nog niet, maar de nieuwste versie GPT4 klinkt al een pak menselijker dan zijn voorganger.
Een betere klantenservice kent uiteraard heel wat voordelen.
- Meer klanttevredenheid en -loyaliteit
- Minder operationele kosten
- Tijdsbesparing voor medewerkers
Creëer content met ChatGPT
Met ChatGPT creëer je natuurlijk ook content: blogs, nieuwsbrieven, sociale media posts, productbeschrijvingen, advertenties... Of tenminste toch een eerste aanzet of draft om mee aan de slag te gaan. Want de stijl laat doorgaans (nog) te wensen over, de toon is weinig menselijk/persoonlijk en je checkt de inhoud maar beter op fouten. Maar goed, ChatGPT kan dienstdoen als een hulpmiddel om content te creëren.
Hoe dat werkt? Je geeft een heldere en gedetailleerde prompt of opdracht, bijvoorbeeld ‘Schrijf een uitgebreid artikel over GPT-4’. Vervolgens stuurt het platform een verzoek naar de API die een reactie genereert. Je kunt vervolgens de kwaliteit beoordelen en verschillende parameters aanpassen om betere resultaten te krijgen.
Meerwaarde? Een goede contentmarketing leidt uiteraard tot meer merkbekendheid en -autoriteit, een betere SEO-ranking en meer verkeer en conversies.
ChatGPT inzetten in jouw bedrijf?
ChatGPT integreren in de workflow van jouw bedrijf? Een overzicht per afdeling.
- Klantenservice: Laat de chatbots veelgestelde vragen beantwoorden, klantproblemen oplossen, klanten doorverwijzen naar een menselijke agent of feedback verzamelen.
- Marketing: Chatbots zijn ideaal om nieuwe aanbiedingen aan te bevelen, klanten beter te leren kennen, leads te genereren of conversies te verhogen.
- Verkoop: Chatbots zijn ook handig om verkoopassistentie te bieden, producten of diensten voor te stellen, bestellingen te plaatsen of betalingen te verwerken.
- IT: De IT-helpdesk maakt ook gebruik van een chatbot, bijvoorbeeld om technische problemen op te lossen, wachtwoorden te resetten of software-updates uit te voeren.
- Faciliteiten en andere ondersteunende diensten: Chatbots maken het ook mogelijk om reserveringen te maken, voorraden te beheren of leveringen te volgen.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Of meteen de sprong wagen en jouw klantenservice en contentcreatie naar een hoger niveau tillen?
Neem contact op met een van onze medewerkers. Zij helpen je graag verder met gepast advies!