28 januari - Dag van de privacy
Gepost op 27 januari 2021
Het belang van privacy
Heel wat informatie wordt de dag van vandaag opgemerkt en mogelijks zelfs ergens opgeslagen. Waar je bent, wat je koopt, hoe gezond je bent of wat je politieke voorkeur is. Vaak zelf zonder wij ons hiervan bewust zijn. Deze gegevens worden nadien verzameld en kunnen worden gebundeld, gebruikt alsook worden doorverkocht. Data is nu eenmaal geld waard.
Je zou kunnen denken dat GDPR alleen iets is voor IT’ers, maar niets is minder waar. GDPR heeft een belangrijke impact op elk bedrijf en in het bijzonder de manier waarop omgegaan wordt met data naar aanleiding van met marketing- en verkoopactiviteiten.
Wat is GDPR?
General Data Protection Regulation, ook GDPR genoemd, heeft als doel natuurlijke personen te beschermen bij de verwerking van persoonsgegevens. Persoonsgegevens of persoonsgebonden data is elke vorm van informatie die men aan een persoon/individu kan linken.
In eerste instantie kan je hierbij denken aan je naam, e-mailadres, foto, medische of financiële gegevens, etc. Maar hier blijft het uiteraard niet bij. Ook het IP-adres van je computer, locatiegegevens en webserver logs zijn persoonsgegevens.
Hoe bescherm je jezelf online?
- Zorg voor een antivirusprogramma dat waakt over je identiteit. Antivirus herkent mogelijk malafide websites en geeft je meldingen hierover.
- Scherm je persoonlijke sociale media af voor het publiek (denk hierbij aan Facebook of Instagram). Je kan dus best de instelling ‘openbaar’ vermijden. Zorg ervoor dat alles enkel zichtbaar is voor jouw vrienden.
- Log uit van je sociale mediakanalen alsook online mail. Ben je uitgelogd van een website, dan kan men je niet verder volgen, alsook jouw surfgedrag niet verder analyseren. Enkel de gegevens die jij hebt achtergelaten, kan men analyseren en ge-/misbruiken.
- Wis je browsergeschiedenis regelmatig. Je browser houdt bij welke websites je wanneer hebt bekeken, handig maar ook heel privacygevoelig.
- Vermijd het uitdelen van je telefoonnummer, email of woonadres aan mensen of bedrijven. Een heel simpel voorbeeld hierbij is een klantenkaart. Vaak vragen winkels onnodig veel informatie wat vaak resulteert in een zee van SPAM in jouw mailbox.
- Wees voorzichtig met online betalingen. Online kopen is gemakkelijk en kan snel gebeuren. Met slechts enkele klikken heb je een artikel besteld en afgerekend. Beter nog, de volgende dag heb je het vaak reeds in huis. Belangrijk hierbij is om steeds na te gaan of de website zich wel in een veilige omgeving bevindt (https://).
Fouten tegen de GDPR-wetgeving
1. Bevoegdheid
People come and go, so should your passwords. Heel vaak verlaten mensen een bedrijf maar behouden ze de toegangscodes tot bepaalde systemen. Vergeet aldus zeker niet het specifieke account te blokkeren bij iemands vertrek. Bovendien kan het geen kwaad om de wachtwoorden in een nieuw jasje te steken.
2. Beveiliging gegevens
Je bent verantwoordelijk voor alle privacygevoelige data die je bewaart/registreert. Zorg er dus voor dat alle gegevens die je van je klanten en leveranciers verzamelt goed beveiligd zijn.
3. Software
Zorg voor up to date software. Verouderde software zorgt er vaak voor dat er datalekken kunnen ontstaan via computers.
4. Mailen
Mail niet roekeloos naar iedereen, maar enkel naar de personen die jou hiervoor de toestemming geven.
5. Wachtwoorden
Je zou ervan versteld staan hoeveel mensen niet kritisch genoeg kijken naar hun eigen wachtwoorden. Zijn ze complex genoeg? Worden ze genoeg aangepast? Gebruik je voor je facebookaccount, je mailadres én je webshop dezelfde login gegevens? Belangrijk is om voor elke toepassing een specifiek en sterk wachtwoord te gebruiken. Tips and tricks voor een sterk wachtwoord kan je hier vinden: A strong password policy today, keeps the hackers away!
Twee factor Authenticatie -2FA
Bij een twee factor authenticatie (2FA) doorloop je twee stappen om ergens toegang tot te krijgen. Hierbij is de eerste stap bijvoorbeeld het invoeren van je wachtwoord en gebruikersnaam. Een tweede stap is vaak iets ‘complexer’. Denk hierbij aan het ontvangen van een sms’je met een code die je vervolgens ingeeft om toegang te krijgen. Enkel de combinatie van beide stappen zorgt ervoor dat je toegang krijgt.
Voorbeelden:
- Apple ID identificatie
- QR-scan
Waarom 2FA?
Dankzij 2FA stel je jezelf veilig tegen potentiële gevaren en inbreuken op je privacy. Hackers kunnen dan wel jouw gebruikersnaam en wachtwoord achterhalen. Het is dankzij de 2FA niet meer mogelijk om in te loggen gezien ze bijvoorbeeld jouw mobiel nodig hebben om toegang te krijgen.
Alles gaat en staat rond data in dit digitale tijdperk. Zorg er dus voor dat je er in eerste instantie zelf alles aan doet om jouw persoonlijke en bedrijfsdata veilig te stellen.